Uchwały Rady - archiwum

UCHWAŁA NR XXI/141/04RADY GMINY SZTUTOWOz dnia 28 października 2004rw sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości,oddawania w trwały zarząd oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż3 lata

UCHWAŁA NR XXI/141/04
RADY GMINY SZTUTOWO
z dnia 28 października 2004r

w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości, oddawania w trwały zarząd oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż
3 lata,

Na podstawie art. 18 ust 2 pkt. 9 lit a ustawy z dnia 18 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001 r. ze zmianami) Rada Gminy Sztutowo uchwala, co następuje:

§ 1

Określa się zasady nabycia, zbycia, obciążania nieruchomości, oddawania w trwały zarząd oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, które określa załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2


Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.



Przewodniczący Rady Gminy
podpis nieczytelny
Osielski Kryspin























Załącznik do Uchwały
Nr XXI/141/04 Rady
Gminy Sztutowo z dnia
28.10.2004r


I . Zasady ogólne gospodarowania nieruchomościami.

1. Niniejszy załącznik określa zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi mienie gminne, a w szczególności zbywania, nabywania i obciążania nieruchomości, oddawania w trwały zarząd oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata.

2. Gospodarowanie nieruchomościami odbywa się w oparciu o miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

3. Zgody Rady Gminy, wyrażonej odrębną uchwałą wymaga:

1) przekazanie nieruchomości w drodze darowizny na cele publiczne,
2) oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste i zamiana prawa użytkowania wieczystego na własność, zamiana nieruchomości,
3) sprzedaż i nabywanie oraz zamiana nieruchomości,
4) przekazanie nieruchomości Skarbowi Państwa lub jednostkom samorządu terytorialnego,
5) wniesienie nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek prawa handlowego utworzonych przez Gminę lub do której Gmina przystąpiła,
6) przekazanie nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości jako majątek tworzonych przez gminę lub z jej udziałem fundacji,
7) obciążanie nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi,
8) oddanie nieruchomości w najem, dzierżawę lub użyczenie na okres dłuższy niż 3 lata.
9) udzielanie zwolnień i bonifikat

4. Pozostałe czynności związane z gospodarkę nieruchomościami należą do kompetencji Wójta Gminy, a w szczególności:
1) dokonanie wyboru formy prawnej przekazania nieruchomości osobom prawnym, osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym oraz podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości do obrotu cywilno – prawnego,
2) dokonanie wyboru formy i przeprowadzanie postępowania przetargowego przewidzianego przepisami prawa,
3) przeprowadzanie postępowania przewidzianego przepisami prawa w przypadku przekazania nieruchomości w trybie bezprzetargowym,
4) zawieranie umów cywilno – prawnych oraz w przypadku przewidzianych w ustawach wydawanie decyzji administracyjnych.

-2-
II. Sprzedaż nieruchomości

1. Sprzedaż nieruchomości z wyłączeniem przypadków określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami następuje w drodze przetargu wg zasad określonych we właściwych przepisach prawa.
2. Przetarg przeprowadza Komisja Przetargowa w składzie określonym przez Wójta Gminy.
3. W I przetargu, cena wywoławcza nie może być niższa niż wartość nieruchomości określona przez rzeczoznawcę.
4. W przypadku bezskutecznego I przetargu Wójt ogłasza II przetarg obniżając cenę wywoławczą, nie więcej jednak niż o 25% tej wartości..
5. Jeżeli II przetarg będzie bezskuteczny Wójt ogłasza sprzedaż nieruchomości w drodze rokowań, które przeprowadza Komisja w porozumieniu z Wójtem .
6. Ustalenia określone w drodze rokowań podlegają zatwierdzeniu przez Wójta.

III. Oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste

1. Nieruchomości gruntowe z zasobu gminy mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i prawnym.
2. Zawierając umowy użytkowania wieczystego Wójt określa okres trwania, sposób zagospodarowania nieruchomości oraz terminy rozpoczęcia i zakończenia robót.
3. W przypadku nie dotrzymania przez użytkownika wieczystego warunków i terminów określonych umową Wójt może rozwiązać umowę użytkowania wieczystego przed upływem ustalonego terminu.
4. Stawka procentowa pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej wynosi 15% ceny nieruchomości gruntowej, Rada Gminy może wprowadzić odrębną uchwałą inną stawkę procentową pierwszej opłaty.
5. Wysokość pozostałych opłat rocznych określa ustawa o gospodarce nieruchomościami.
6. Do oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste należy odpowiednio stosować pkt. II niniejszych zasad.

IV. Zamiana nieruchomości lub lokali

1. Zamiany nieruchomości lub lokali dokonuje się w wypadkach uzasadnionych interesami Gminy.
2. Zamiany dokonuje się w szczególności ze względu na :
1) zamierzenia inwestycyjne,
2) obowiązki wynikające z przepisów szczególnych,
3) realizację celów publicznych.
3. Zamiany nieruchomości lub lokali dokonuje się po przeprowadzeniu rokowań, w których uzgadnia się istotne postanowienia przyszłej umowy.
4. Dokonując zamiany bierze się pod uwagę wartość zamienianych nieruchomości lub lokali według wyceny rzeczoznawcy majątkowego.
5. Przedmiotem rozliczenia należności z tytułu zamiany nieruchomości lub lokali, oprócz wartości nieruchomości mogą być również odszkodowania i inne wzajemne zobowiązania stron.

-3-


V. Oddawanie nieruchomości w trwały zarząd

1. Nieruchomości wchodzące w skład gminnego zasabu mogą być przez Wójta
przekazywane gminnym jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd na cele związane
z ich działalnością statutowa.
2. Trwały zarząd może być ustanowiony na czas oznaczony lub nie oznaczony.
3. Warunki i zasady korzystania z nieruchomości ustala Wójt w decyzji o ustanowieniu
trwałego zarządu.

VI. Pozostałe formy gospodarowania nieruchomościami

1. Wójt może oddawać nieruchomość Gminą lub jej część w najem, dzierżawę lub użyczenie na okres dłuższy niż 3 lata na cele określone w umowie za zgodą Rady Gminy.
2. Warunki korzystania z nieruchomości oraz opłaty z tego tytułu określa umowa, którą w imieniu Gminy zawiera Wójt.
3. Stawki czynszu za dzierżawę i najem ustala Rada Gminy w drodze Uchwały.
4. Wynajęcie lub wydzierżawienie nieruchomości określonych w ust. 1 następuje w drodze przetargu lub bezprzetargowo po uzyskaniu opinii Rady Gminy.
5. Postanowienia ust.4 nie mają zastosowania do nieruchomości wydzierżawianych lub wynajętych :
1) na potrzeby administracji publicznej,
2) na potrzeby gminnych jednostek organizacyjnych lub gminnych osób prawnych
3) na potrzeby organizacji społecznych
4) lokali objętych przepisami ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego
5) w przypadku przedłużenia zawartej umowy,
6) na które nie wyłoniono strony umowy w przetargu.

VII. Postanowienia końcowe

1. W sprawach nie uregulowanych w niniejszych zasadach zastosowanie mają odpowiednie przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2000 r. nr 46 poz. 543 ze zmianami)
2. W przypadku braku uregulowań w ustawach szczególnych zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu Cywilnego.




Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 listopada 2004 16:18
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 577
10 listopada 2004 16:18 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu