UCHWAŁA Nr XXXIII/244/06
RADY GMINY SZTUTOWO
z dnia 04 kwietnia 2006r
w sprawie Regulaminu dostarczania wody
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001r. Nr 72 poz. 747 ze zmianami), po dokonaniu analizy projektu regulaminu dostarczania wody opracowanego przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, Rada Gminy uchwala, co następuje :
§ 1
Uchwala się Regulamin dostarczania wody obowiązujący na terenie Gminy Sztutowo, zwany dalej Regulaminem, w następującym brzmieniu:
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin niniejszy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Sztutowo.
2. Przez zbiorowe zaopatrzenie w wodę rozumie się działalność polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody.
3. Regulamin niniejszy określa prawa i obowiązki PRZEDSIĘBIORSTWA - dostawcy oraz ODBIORCÓW usług wodociągowych.
§ 2
Ilekroć w regulaminie używa się określeń:
1) „ustawa” - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72 poz. 747 ze zmianami);
2) „umowa” – należy przez to rozumieć pisemną umowę o zaopatrzenie w wodę zawartą między PRZEDSIĘBIORSTWEM a ODBIORCĄ;
3) ODBIORCA – należy przez to rozumieć każdego, kto korzysta z usług z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę na podstawie pisemnej umowy zawartej z PRZEDSIĘBIORSTWEM;
4) PRZEDSIĘBIORSTWO – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004r. Nr 173 poz. 1807 ze zmianami), który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę.
-2-
§ 3
1. PRZEDSIĘBIORSTWO wykonuje swoją działalność na podstawie zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę udzielonego decyzją Wójta Gminy.
2. Dostarczanie wody odbywa się na podstawie pisemnej umowy zawartej między PRZEDSIĘBIORSTWEM a ODBIORCĄ.
ROZDZIAŁ II
Minimalny poziom usług świadczonych przez PRZEDSIĘBIORSTWO
§ 4
PRZEDSIĘBIORSTWO zapewnia zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych do realizacji dostawy wody w wymaganej ilości i pod wymaganym ciśnieniem oraz dostaw wody w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnia wymaganą jakość dostarczanej wody.
§ 5
1. PRZEDSIĘBIORSTWO zapewnia następujący minimalny poziom usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi:
1) dostawę wody o ciśnieniu spełniającym warunki określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;
2) dostawę wody o jakości spełniającej warunki określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw zdrowia uściślone przez właściwy organ Inspekcji Sanitarnej;
3) okresową legalizację wodomierzy głównych na własny koszt;
4) niezwłoczne i prowadzone w sposób ciągły likwidowanie awarii sieci wodociągowej;
5) w przypadku przerw w dostawie wody dłuższych niż 12 godzin, uruchomienie zastępczych punktów poboru wody.
§ 6
1. PRZEDSIĘBIORSTWO zapewnia odpowiedni poziom obsługi klienta, szczególnie w zakresie:
1) niezwłocznego powiadomienia ODBIORCY o przerwach w dostawie wody oraz miejscach zastępczego poboru wody;
2) szybkiego reagowania na pisemne reklamacje ODBIORCÓW.
2. Przedsiębiorstwo jest obowiązane do regularnego informowania Wójta Gminy o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi nie rzadziej niż raz w miesiącu.
-3-
ROZDZIAŁ III
Warunki i tryb zawierania umów z ODBIORCAMI
§ 7
1. Dostarczanie wody odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę zawartej między PRZEDSIĘBIORSTWEM a ODBIORCĄ.
2. PRZEDSIĘBIORSTWO jest obowiązane do zawarcia umowy na pisemny wniosek osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci.
3. Umowa może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, do której ma być dostarczana woda, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
4. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, umowa zawierana jest z ich właścicielem lub zarządcą.
5. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych PRZEDSIĘBIORSTWO zawiera umowę, o której mowa w ust. 1, także z osobą korzystającą z lokalu wskazaną we wniosku, jeżeli spełnione są następujące warunki:
1) instalacja wodociągowa w budynku wyposażona jest w wodomierze, zainstalowane zgodnie z warunkami technicznymi przy wszystkich punktach czerpalnych;
2) możliwy jest jednoczesny odczyt wskazań wodomierzy w terminie uzgodnionym z właścicielem lub zarządcą;
3) właściciel lub zarządca rozlicza różnicę wskazań miedzy wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody oraz reguluje należności wynikające z tej różnicy;
4) właściciel lub zarządca określa warunki:
a) utrzymania wodomierzy przy punktach czerpalnych
b) pobierania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami;
5) został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerwania dostawy wody:
a) do lokalu bez zakłócenia dostawy wody do pozostałych lokali
b) do punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami bez zakłóceń dostaw wody do lokali.
6. Wniosek, o którym mowa w ust. 5 zawiera:
1) określenie osób korzystających z lokali, w tym określenie rodzaju tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz ze zgodą takiej osoby na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznym podpisem;
2) oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczania różnic oraz o obowiązku ponoszenia na rzecz PRZEDSIĘBIORSTWA dodatkowych opłat;
3) schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym.
-4-
7. W terminie 14 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, PRZEDSIĘBIORSTWO jest zobowiązane wydać informację techniczną określającą wymagania techniczne.
§ 8
1. Umowa o zaopatrzenie w wodę zawiera w szczególności postanowienia dotyczące
1) miejsca świadczenia usługi;
2) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych i warunków ich świadczenia oraz utrzymania ciśnienia nie mniejszego niż 0,5 atmosfer;
3) sposobu i terminów rozliczeń;
4) praw i obowiązków stron umowy, w tym warunków usuwania awarii wodociągowych, będących w posiadaniu ODBIORCY;
5) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych, w tym dokumentów upoważniających do wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń ODBIORCY;
6) ustaleń zawartych w zezwoleniu, o którym mowa w § 3 Regulaminu;
7) okresu obowiązywania umowy, warunków wypowiedzenia oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy.
§ 9
1. Umowa może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.
2. Umowa określa możliwość jej rozwiązania za wypowiedzeniem przez ODBIORCĘ lub PRZEDSIĘBIORSTWO, a także za zgodą obu stron. Terminy wypowiedzenia określi umowa.
3. PRZEDSIĘBIORSTWO może zaprzestać świadczenia usług na zasadach określonych w § 24 Regulaminu.
4. Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy skutkuje zastosowaniem przez PRZEDSIĘBIORSTWO środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.
§ 10
Zmiana ODBIORCY powoduje wygaśnięcie dotychczasowej umowy i wymaga zawarcia nowej umowy na pisemny wniosek nowego ODBIORCY.
-5-
ROZDZIAŁ IV
Sposób rozliczeń
§ 11
Rozliczenia za dostarczanie wody są prowadzone przez PRZEDSIĘBIORSTWO z ODBIORCAMI na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody.
1. Taryfy, o których mowa w ust. 1 zatwierdzane są przez Radę Gminy, bądź wprowadzane w trybie art. 24 ust. 8 ustawy.
2. Taryfy, o których mowa w ust. 1 obowiązują przez 1 rok od daty ich wejścia w życie.
3. PRZEDSIĘBIORSTWO ogłasza zatwierdzone taryfy w miejscowej prasie, w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały przez Radę Gminy, a w przypadku wprowadzenia taryf w trybie art. 24 ust. 8 ustawy w terminie, co najmniej 7 dni przed dniem wejścia ich w życie.
4. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy o zaopatrzenie w wodę.
§ 12
1. Ilość dostarczanej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego
a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody określone
zgodnie z rozporządzeniem ministra właściwego do spraw budownictwa
gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
2. W przypadku zawarcia umów z użytkownikami lokali w budynkach wielolokalowych, ilość dostarczanej wody ustala się na podstawie wskazań zainstalowanych wodomierzy z uwzględnieniem różnicy wynikającej pomiędzy odczytem na wodomierzu głównym, a sumą odczytów wodomierzy w lokalach.
§ 13
1. W przypadku niesprawności wodomierza głównego, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość pobranej wody ustala się na podstawie:
-6-
1) średniego zużycia z ostatnich 2 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy to nie jest możliwe
2) na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub
3) iloczynu średnio miesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza;
4) w przypadku braku możliwości rozliczenia ilości wody wg pkt. 1-3, należy rozliczyć na podstawie norm zużycia wody.
2. PRZEDSIĘBIORSTWO na wniosek ODBIORCY dokonuje sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza. W przypadku, gdy sprawdzenie prawidłowości działania nie potwierdza zgłoszonej przez ODBIORCĘ niesprawności wodomierza, pokrywa on koszty sprawdzenia.
§ 14
Za wodę pobraną:
z publicznych studni lub zdrojów ulicznych;
- do zasilania publicznych fontann;
- do zraszania publicznych ulic, terenów zielonych,
PRZEDSIĘBIORSTWO obciąża właściwą Gminę na podstawie cen i stawek opłat ustalonych w taryfach.
§ 15
1. ODBIORCA dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę w terminie określonym w fakturze, który nie może być krótszy niż 14 dni od daty jej dostarczenia.
2. Zapłata za dostarczoną wodę wnoszona jest za okres obrachunkowy określony w umowie, w której podane są również skutki nie dotrzymania terminu zapłaty i sposób uiszczania opłat.
3. Zgłoszenia przez ODBIORCĘ zastrzeżeń do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty.
4. W przypadku nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na pisemne żądanie ODBIORCY, zwraca się ją w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie.
ROZDZIAŁ V
Warunki przyłączenia do sieci
-7-
§ 16
PRZEDSIĘBIORSTWO jest obowiązane przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie, jeżeli spełnione są warunki określone w tym rozdziale oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług. Możliwości te uwarunkowane są usytuowaniem nieruchomości względem sieci oraz możliwością dostawy wody z istniejącej sieci wodociągowej.
§ 17
1. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej odbywa się na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.
2. Do wniosku osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci załącza:
1) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek;
2) aktualną mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejącej sieci wodociągowej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 18
1. PRZEDSIĘBIORSTWO po otrzymaniu wniosku wydaje warunki techniczne na przyłączenie nieruchomości do sieci i przekazuje je wnioskodawcy w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia wniosku.
2. Warunki techniczne na przyłączenie nieruchomości do sieci określają:
1) miejsce i sposób przyłączenia do sieci wodociągowej z instalacjami wnioskodawcy;
2) maksymalne dobowe zapotrzebowanie na pobór wody;
3) miejsce zainstalowania wodomierza głównego;
4) termin ważności warunków technicznych przyłączenia.
3. W szczególnych przypadkach przyłączenie do sieci następuje na podstawie umowy o przyłączenie, której projekt sporządza PRZEDSIĘBIORSTWO.
4. Warunki przyłączenia są ważne 1 rok od dnia ich wydania.
§ 19
Umowa o przyłączenie do sieci może być zawarta między innymi w przypadkach związanych z budową sieci lub ich finansowaniem przez składającego wniosek o przyłączenie. Umowa o przyłączenie powinna w szczególności określać koszty
-8-
związane z realizacją takiego przedsięwzięcia, zasady finansowania i sposób rozliczeń wraz z wymaganą dokumentacją.
§ 20
Warunki przyłączenia względnie umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych oraz budowlano-montażowych.
§ 21
1. ODBIORCA realizuje na swój koszt budowę:
1) przyłącza wodociągowego tj. odcinka przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości ODBIORCY wraz z zaworem za wodomierzem głównym;
2) studni wodomierzowej przewidzianej do lokalizacji wodomierza głównego.
2. W przypadku okresowo nieczynnego przyłącza, wznowienie dostarczania wody następuje po uprzednim sprawdzeniu przyłącza, jego przepłukaniu oraz w razie konieczności ewentualnej przebudowie na koszt ODBIORCY.
§ 22
1. Przed podłączeniem do sieci PRZEDSIĘBIORSTWO dokonuje odbioru technicznego wykonanych przyłączy.
2. Odbiór techniczny składa się z dwóch etapów: częściowego i końcowego.
3. Odbiór techniczny częściowy polega na:
1) kontroli zgodności wykonania z projektem budowlano-wykonawczym. Kontrolę przeprowadza się poprzez oględziny w otwartym wykopie i sprawdzeniu szkicu polowego wykonanego przez uprawnionego geodetę;
2) kontroli wykonania próby ciśnieniowej dla przewodów ciśnieniowych oraz próby szczelności dla przewodów grawitacyjnych.
Potwierdzeniem wykonania odbioru częściowego jest protokół sporządzony przez uprawnionego pracownika PRZEDSIĘBIORSTWA
4. Odbiór końcowy polega na sprawdzeniu przez PRZEDSIĘBIORSTWO (po zakończeniu budowy) elementów uzbrojenia, które nie ulegają zakryciu tj. studzienki, zasuwy domowe, nawiertki, podejście wodomierzowe, tabliczki informacyjne. Potwierdzeniem wykonania odbioru końcowego jest protokół odbioru końcowego.
-9-
5. Warunkiem wydania protokołu odbioru końcowego jest przekazanie PRZEDSIĘBIORSTWU przez inwestora:
1) operatu geodezyjnego zarejestrowanego we właściwym Ośrodku Geodezji i Kartografii;
2) pozytywnych wyników badań wody przeprowadzonych przez właściwy organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej z klauzulą stwierdzającą dopuszczenie przewodu wodociągowego do eksploatacji.
6. Protokół odbioru końcowego stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia a jego podpisanie przez strony upoważnia ODBIORCĘ do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie umowy.
ROZDZIAŁ VI
Prawa i obowiązki PRZEDSIĘBIORSTWA i ODBIORCY
§ 23
1. PRZEDSIĘBIORSTWO jest obowiązane do prowadzenia regularnej wewnętrznej kontroli jakości wody.
2. Osoby reprezentujące PRZEDSIĘBIORSTWO, po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia, mają prawo wstępu na teren nieruchomości, do obiektu budowlanego oraz pomieszczeń ODBIORCY, w celu:
1) zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego;
2) przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych i dokonania odczytu ich wskazań oraz dokonania badań i pomiarów;
3) przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez PRZEDSIĘBIORSTWO;
4) odcięcia przyłącza wodociągowego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu;
5) usunięcia awarii przyłącza wodociągowego w części stanowiącej własność PRZEDSIĘBIORSTWA na jego koszt, zaś w części stanowiącej własność ODBIORCY jego staraniem i na jego koszt (definicja przyłącza art. 2 pkt.5 i pkt. 6 ustawy).
§ 24
1. PRZEDSIĘBIORSTWO może odciąć dostawę wody, jeżeli:
1) przyłącze wodociągowe wykonano niezgodnie z przepisami prawa;
2) ODBIORCA nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty;
3) stwierdzono celowe uszkodzenie albo pominięcie wodomierzy;
4) stwierdzono nielegalny pobór wody, to jest bez zawarcia umowy.
-10-
2. W przypadku odcięcia dostawy wody z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt. 2, PRZEDSIĘBIORSTWO jest obowiązane do udostępnienia zastępczego punktu -poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu.
3. PRZEDSIĘBIORSTWO o zamiarze odcięcia dostawy wody, miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody zawiadamia Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Wójta oraz ODBIORCĘ, co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostawy wody.
§ 25
1. ODBIORCA odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych, jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę nie stanowi inaczej.
2. ODBIORCA obowiązany jest do użytkowania instalacji wodociągowej oraz przyłączy w sposób eliminujący możliwość skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej.
3. ODBIORCA odpowiada za zabezpieczenie wodomierzy przed uszkodzeniami mechanicznymi, skutkami niskich temperatur, a także przed dostępem osób nie uprawnionych.
4. ODBIORCA obowiązany jest do:
1) informowania PRZEDSIĘBIORSTWA o własnych ujęciach wody;
2) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej wyłącznie w celach określonych w warunkach technicznych na przyłączenie nieruchomości do sieci.
5. ODBIORCA umożliwia upoważnionym przez PRZEDSIĘBIORSTWO osobom wstęp na teren nieruchomości i do pomieszczeń, w których zainstalowano wodomierze główne.
ROZDZIAŁ VII
Możliwości dostępu do usług wodociągowych
§ 26
1. Informacje dotyczące dostępu do usług wodociągowych przyszli ODBIORCY mogą uzyskać w:
1) Urzędzie Gminy, który udostępni nieodpłatnie wgląd w:
- studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
- miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
- regulamin dostarczania wody;
2) w PRZEDSIĘBIORSTWIE, które udostępni nieodpłatnie wgląd w:
- wieloletni plan rozwoju i modernizacji
- regulamin dostarczania wody.
-11-
2. PRZEDSIĘBIORSTWO jest obowiązane do budowy urządzeń wodociągowych zgodnie z zakresem rzeczowym wynikającym z wieloletniego planu rozwoju i modernizacji.
3. W przypadku, gdy plany inwestycyjne właścicieli lub zarządców nieruchomości wyprzedzają zamierzenia inwestycyjne PRZEDSIĘBIORSTWA, mogą oni wybudować na własny koszt (w porozumieniu z PRZEDSIĘBIORSTWEM) urządzenia wodociągowe niezbędne do korzystania z usług.
4. Urządzenia, o których mowa w ust. 3 mogą być odpłatnie przekazane PRZEDSIĘBIORSTWU na warunkach uzgodnionych w umowie cywilno-prawnej.
ROZDZIAŁ VIII
Tryb postępowania w przypadku nie dotrzymania ciągłości usług
i odpowiednich parametrów wody
§ 27
1. PRZEDSIĘBIORSTWO zobowiązane jest do udzielenia ODBIORCY informacji dotyczących występujących zakłóceń w zaopatrzeniu w wodę oraz awarii urządzeń wodociągowych.
2. Wstrzymanie dostawy wody może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia ODBIORCY w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska, uniemożliwiające świadczenie usług.
3. O wstrzymaniu dostawy wody, o którym mowa w ust. 2 PRZEDSIĘBIORSTWO informuje ODBIORCÓW niezwłocznie, w sposób zwyczajowo przyjęty.
ROZDZIAŁ IX
Standardy obsługi ODBIORCÓW
§ 28
PRZEDSIĘBIORSTWO zapewnia odpowiedni poziom obsługi klienta poprzez:
1) działalność Biura Obsługi Klienta;
2) udzielanie informacji dotyczących realizacji oferowanych usług oraz informacji o obowiązujących taryfach.
-12-
§ 29
Jeżeli strony nie ustaliły inaczej, obowiązują następujące wymagania dotyczące udzielania informacji i odpowiedzi w związku z zakłóceniami w dostawie wody:
1) przerwy w dostawie wody z powodu awarii – udzielenie informacji dotyczącej określenia przewidywanego terminu usunięcia awarii i wznowienia usługi następuje w ciągu 12 godzin, w sposób zwyczajowo przyjęty;
2) przerwy w dostawie wody z powodów technicznych – pisemne powiadomienie ODBIORCY lub w sposób zwyczajowo przyjęty na 24 godziny przed przewidywaną przerwą.
§ 30
W przypadku stwierdzenia przez PRZEDSIĘBIORSTWO lub organ Inspekcji Sanitarnej obniżenia jakości dostarczanej wody ODBIORCY przysługuje upust na zasadach określonych w umowie.
§ 31
1. ODBIORCA ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.
2. Reklamacja może zostać wniesiona w innych niż wymienione w ust. 1 przypadkach niewykonania, lub nienależytego wykonania usługi.
3. Reklamacje, o których mowa w ust. 1 i 2 wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie PRZEDSIĘBIORSTWA, listownie lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane zgodnie z procedurą dotyczącą sposobu załatwiania reklamacji.
4. ODBIORCA jest powiadamiany pisemnie o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu reklamacji do PRZEDSIĘBIORSTWA.
§ 32
ODBIORCA ma prawo domagać się od PRZEDSIĘBIORSTWA odszkodowania za szkody w majątku powstałe w związku z wykonaniem i eksploatacją urządzeń wodociągowych.
-13-
ROZDZIAŁ X
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§ 33
Uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu PRZEDSIĘBIORSTWA lub z instalacji z niej zasilanej są wszystkie formacje straży pożarnej działające na jego terenie.
§ 34
Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu przedsiębiorstwa lub z instalacji z niej zasilanej dokonywany jest przez hydranty pożarowe lub inne punkty poboru uzgodnione na piśmie z PRZEDSIĘBIORSTWEM.
§ 35
1. Uprawnieni do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu PRZEDSIĘBIORSTWA lub z instalacji z niej zasilanej zobowiązani są do:
1) rejestrowania miejsca, ilości użytych hydrantów i czasu ich wykorzystywania oraz przekazywania informacji do odpowiedniej Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej;
2) zgłaszania PRZEDSIĘBIORSTWU wszelkich usterek, jakie wystąpiły w hydrantach lub na sieci zasilającej w trakcie poboru wody do gaszenia pożaru po zakończeniu akcji gaśniczej.
2. Na mocy odrębnego porozumienia Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej przekazuje PRZEDSIĘBIORSTWU, co kwartał zużycie wody na cele przeciwpożarowe przypadające na Gminę.
3. PRZEDSIĘBIORSTWO obciąża Gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone w taryfie, może też zawrzeć umowę z Gminą, w której zostaną określone zasady rozliczeń za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe i inne cele wymienione w art. 22 ustawy.
4. Rozliczenie za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe dokonywane jest za okresy kwartalne.
-14-
ROZDZIAŁ XI
Postanowienia końcowe
§ 36
W sprawach nie objętych niniejszym Regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72 poz. 747 ze zmianami) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.
§ 37
PRZEDSIEBIORSTWO zobowiązane jest do bezpłatnego udostępnienia niniejszego Regulaminu na żądanie ODBIORCY.
§ 38
Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin zatwierdzony Uchwałą Nr XV/64/2002 z dnia 08.10.2002r. Zgromadzenia Związku Komunalnego do Eksploatacji Sieci Centralnego Wodociągu Żuławskiego.
-------------------------------------------------------------------------------------
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy Sztutowo
Kryspin Osielski
/podpis nieczytelny/
U Z A S A D N I E N I E:
W dniu 17.08.2005 r. weszła w życie ustawa z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 85, poz. 729).
Art. 4 ustawy stanowi, że w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne opracuje i przedłoży radzie gminy do zatwierdzenia projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, a w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie rada gminy uchwala regulamin.
Zakres praw i obowiązków przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego i odbiorców usług, które winien obligatoryjnie zawierać regulamin został rozszerzony o zagadnienia określające:
1) sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wykonanego przyłącza kanalizacyjnego,
2) warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.
W dniu 14.11.2005 r. został złożony wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Sztutowo i jednocześnie został przedłożony stosowny projekt regulaminu dostarczania wody na terenie Gminy Sztutowo opracowany przez Centralny Wodociąg Żuławski Spółkę z o.o. w Nowym Dworze Gdańskim.
Po dokonaniu analizy projektu regulaminu ustalono, iż w/w prawa i obowiązki zostały uwzględnione w nowym regulaminie.