UZ.3411-3/09 Sztutowo, 18.06.2009r.
WYJAŚNIENIa I MODYFIKACJATREŚCI SIWZ
Dotyczy: postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na Dowóz dzieci z terenu Gminy Sztutowo do Zespołu Szkół w Sztutowie oraz Przedszkola w Sztutowie w roku szkolnym 2009/2010
Zamawiający informuje, iż w wyżej wymienionym postępowaniu wpłynęły zapytania o wyjaśnienie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.
Niniejszym zgodnie z wymogami art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2007r. Nr 223 poz. 1655 ze zmianami) przekazujemy treść pytań wraz z wyjaśnieniami:
Pytanie 1 :
W jaki sposób zamawiający dokona prawidłowej oceny złożonych ofert przy zastosowaniu ceny jako jedynego kryterium, skoro oferta ma określać cenę brutto za jeden dzień dowozu uczniów, a od Wykonawców oczekuje się przy kalkulacji ceny uwzględnienia dwóch sposobów jej obliczania:
a. w jednym przypadku liczba przejechanych kilometrów dziennie wyniesie 255,20 km
b. w drugim wypadku 261,60
Jednocześnie Zamawiający nie pozwala na składanie ofert wariantowych (pkt. VI SIWZ).
Odpowiedź 1:
Zamawiający nie oczekuje przy kalkulacji ceny uwzględnienia dwóch sposobów jej obliczania. Określone w pkt. III.3. SIWZ proponowane trasy przywozów zostały opracowane w oparciu o trasy funkcjonujące w roku szkolnym 2008/2009 i stanowią jak sama nazwa mówi „propozycję” dla Wykonawców na zorganizowanie przywozów. Podana dzienna liczba kilometrów (dla porównania również w wariancie alternatywnym) wyliczona została dla tras zaproponowanych przez Zamawiającego i może posłużyć Wykonawcy do kalkulacji ceny dziennego dowozu. Jednak Wykonawca może ustalić własne trasy dowozów dzieci, przy wykorzystaniu dowolnej liczby autobusów (w przypadku przywozów), o dowolnej liczbie miejsc i dla tak opracowanych tras wyliczyć liczbę kilometrów. Warunkiem koniecznym do spełnienia jest dowiezienie określonej w pkt. III.2. SIWZ liczby dzieci :
- przy zachowaniu odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny,
- autobusami posiadającymi wystarczającą liczbę miejsc, która umożliwi przywozy dzieci:
nie wcześniej niż o godz. 715 i nie później niż do godz. 815
- odwozy dzieci w godzinach: 1300 (2 autobusy), 1400 (2 autobusy), 1500 (3 autobusy).
Tym samym Zamawiający podtrzymuje zapis w pkt. VI SIWZ o braku możliwości składania ofert wariantowych.
Pytanie 2:
Jeśli zamawiający opisując proponowaną trasę przejazdu zakłada, że w autokarze zostanie jednorazowo przewiezione 67 dzieci to oznacza, że w sposób oczywisty ogranicza uczciwą konkurencję, a to z kolei jest niezgodne z art. 7 ustawy prawo zamówień publicznych, ponieważ jest tylko jeden przewoźnik na lokalnym rynku, który może przewozić jednym autokarem tak dużą liczbę osób jednym kursem. Proszę zatem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:
Czy Zamawiający ma świadomość, że w autokarze, w którym jednorazowo mieści się 67 osób część dzieci będzie odbywała podróż na stojąco, świadomie tym samym wyraża zgodę na zwiększone ryzyko utraty przez nie zdrowia w przypadku różnych zdarzeń drogowych (np. nagłe hamowanie?).
Odpowiedź 2:
Biorąc pod uwagę wyjaśnienia ujęte w odpowiedzi na Pytanie 1, Zamawiający w żaden sposób nie ogranicza konkurencji i nie łamie przepisów art. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych, gdyż każdy Wykonawca spełniający pozostałe wymagania zawarte w SIWZ może na równych prawach złożyć ofertę w niniejszym postępowaniu - bez względu na wielkość posiadanych autokarów.
Natomiast zastosowane przez Pana w pytaniu sformułowanie na „lokalnym rynku” nosi znamiona ograniczenia uczciwej konkurencji.
Zamawiający nie może bowiem ograniczać przetargu tylko i wyłącznie do rynku lokalnego, bo takie zachowanie byłoby właśnie przykładem zachwiania uczciwej konkurencji. Dla Zamawiającego istotne jest aby przewozy były wykonywane zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa przewozu osób. Pytanie 3 :
W jaki sposób zamawiający zamierza ustalić wysokość kwoty do potrącenia za niewykonanie przewozu na którejkolwiek z tras wymienionych w harmonogramie o kwotę odpowiednią o koszt przejazdu na danej trasie? Kto będzie wnioskował o potrącenie z wynagrodzenia i wnioskował o potrącenie kary umownej? Jaki dokument zostanie sporządzony na udokumentowanie wyżej wymienionej okoliczności? Czy w przypadku zakwestionowania przez Wykonawcę prawidłowości ustaleń w powyższym zakresie wynagrodzenie zostanie z faktury potrącone.
Odpowiedź 3:
Trasy dowozów ujęte w harmonogramie będą posiadały określoną liczbę kilometrów, a ich suma będzie stanowiła dzienną liczbę kilometrów. Dzieląc koszt dziennego dowozu przez dzienną liczbę kilometrów otrzymamy stawkę za jeden kilometr, która będzie stanowiła podstawę wyceny kosztu przejazdu na danej trasie.
O potrącenie z wynagrodzenia oraz naliczenie kary umownej będzie wnioskował Zamawiający, jako strona umowy. Zostanie sporządzony protokół. Jeśli Wykonawca zakwestionuje prawidłowość ustaleń, każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie, a na wypadek sporu kwestia ta zostanie rozstrzygnięta przez właściwy sąd powszechny.
Pytanie 4:
Proszę o odpowiedź w jakim celu został umieszczony w projekcie umowy (zał Nr 3 do SIWZ) zapis: § 6, cyt. „ Zmiana postanowień zawartej umowy może nastąpić za zgodą obu stron, wyrażoną na piśmie pod rygorem nieważności takiej zmiany”, skoro art. 144 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych stanowi: „Zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany”, ust. 2: „Zmiana umowy dokonana z naruszeniem przepisu ust. 1 jest nieważna”?
Odpowiedź 4:
Zamawiający po przeanalizowaniu pytania postanawia na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. Nr 164, poz. 1163 ze zm.) zmodyfikować treść Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, w następujący sposób:
z załącznika Nr 3 do SIWZ Projekt umowy Nr UZ.3411-3/09 usuwa się § 6 o brzmieniu „Zmiana postanowień zawartej umowy może nastąpić za zgodą obu stron, wyrażoną na piśmie pod rygorem nieważności takiej zmiany”, zaś dotychczasowym paragrafom od 7 do 10 nadaje się numery od 6 do 9.
Pytanie 5:
Czy każdy Wykonawca, któremu zostanie udzielone zamówienie ma obowiązek wystąpić, zgodnie z zapisem punktu XVII, z wnioskiem do Wójta Gminy Sztutowo o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozu regularnego specjalnego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2004r. Nr 204 poz. 2088 z późn. zm)”. Jakie czynności, wobec braku odpowiednich zapisów w specyfikacji zostaną powzięte przez Zamawiającego w przypadku, gdy Wykonawca nie spełni wymogów niezbędnych do uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozu regularnego specjalnego?
Odpowiedź 5:
W myśl art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2004r. Nr 204 poz. 2088 z późn. zm) wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych (dowozy dzieci) wymaga zezwolenia. Zgodnie z powyższym, Zamawiający żąda aby każdy Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana wystąpił o wydanie takiego zezwolenia, chyba, że posiada już aktualne zezwolenie. Pkt XVII SIWZ zatytułowany jest Informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy co oznacza, że umowa może zostać zawarta (przy uwzględnieniu innych uwarunkowań umożliwiających zawarcie umowy) po przedłożeniu Zamawiającemu potwierdzenia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych specjalnych lub posiadanego aktualnego zezwolenia.
Wójt Gminy Sztutowo
Stanisław Kochanowski
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy w Sztutowie